Správa železnic, czeski narodowy zarządca infrastruktury kolejowej, planuje zrealizować w najbliższych latach modernizację linii kolejowej Studénka – Veřovice na odcinku Sedlnice – Štramberk, który przejdzie w ramach inwestycji elektryfikację. To zasadnicza część niezelektryfikowanego fragmentu relacji Ostrawa – Veřovice, obsługiwanej obecnie przez bateryjne elektryczne zespoły trakcyjne.
Pod koniec ubiegłego roku wraz ze zmianą rozkładu jazdy po raz pierwszy w historii Republiki Czeskiej na tory wyjechały z pasażerami elektryczne zespoły trakcyjne wyposażone w akumulatory, zdolne do pokonania 80 kilometrów bez sieci trakcyjnej. Rozpoczęły one wówczas obsługę relacji Ostrawa – Studénka – Příbor – Kopřivnice – Štramberk – Veřovice. Ich wprowadzenie do eksploatacji oznaczało zarazem zapewnienie w większości przypadków bezpośrednich połączeń z Veřovicích do stolicy regionu, podczas gdy wcześniej niemal zawsze konieczna była przesiadka w Studénce. Wnioski z dotychczasowej eksploatacji taboru bateryjnego na tej trasie są bardzo optymistyczne – odnotowano wyraźny wzrost liczby pasażerów, co należy wiązać z przywołaną wcześniej bezpośredniością.
Trzeba jednocześnie podkreślić, że tabor bateryjny w przypadku tak uczęszczanych tras powinien być tylko rozwiązaniem przejściowym, umożliwiającym szybką dekarbonizację ich obsługi jeszcze przed elektryfikacją. Szczęśliwie w przypadku linii kolejowej Studénka – Veřovice tak się stanie. Czeski narodowy zarządca infrastruktury kolejowej, czyli Správa železnic, chce w najbliższych latach rozpocząć modernizację trasy wraz z elektryfikacją odcinka Sedlnice – Štramberk. Przypomnijmy, że na odcinku Studénka – Sedlnice sieć trakcyjna jest już dziś – został on zelektryfikowany w celu zapewnienia możliwości obsługi portu lotniczego Ostrawa-Mošnov z wykorzystaniem taboru elektrycznego.
Odcinek Štramberk – Veřovice na razie miałby pozostać niezelektryfikowany. Nie wiadomo na razie, czy wpłynie to na ofertę przewozową na tym malowniczym fragmencie, przebiegającym u podnóża Beskidu Morawsko-Śląskiego. Jak podaje portal Zdopravy.cz, modernizacja ma zostać zakończona w 2029 lub 2030 roku. Jej efektem będzie także podwyższenie prędkości szlakowej z 80 km/h do 100 km/h. Zabudowany zostanie także europejski system sygnalizacji kabinowej ETCS L2. Co ciekawe, na elektryfikowanym odcinku zastosowany zostanie nieznany do tej pory w kraju morawskośląskim system zasilania 25 kV AC 50 Hz, który docelowo ma stać się jedynym w Republice Czeskiej.
Nie powinno się to jednak wiązać z większymi komplikacjami, ponieważ perspektywa konwersji na prąd zmienny w całym kraju została nakreślona już wiele lat temu, przez co przewoźnicy zaczęli nabywać pokaźne ilości taboru dwusystemowego. Dwusystemowe są chociażby obsługujące rzeczoną relację RegioPantery produkcji Škody Group. Wróćmy jednak do planowanej inwestycji. Jak czytamy na portalu Zdopravy.cz, obecnie realizowane są pierwsze prace przygotowawcze, w ramach których określone zostaną szczegółowe rozwiązania techniczne, co umożliwi oszacowanie koniecznych do poniesienia nakładów inwestycyjnych. Mają one zostać zakończone wiosną, a latem spodziewane jest zatwierdzenie przedsięwzięcia przez czeski resort transportu.
Coraz bardziej restrykcyjna polityka klimatyczna Unii Europejskiej, która przekłada się na postępujący wzrost cen uprawnień do emisji CO2 w ramach systemu ETS, a także perspektywa rozszerzenia handlu emisjami o kolejne sektory gospodarki, w tym transport, spowodowały w kolejnych państwach członkowskich wzrost zainteresowania dekarbonizacją obsługi niezelektryfikowanych linii kolejowych. Jeszcze do niedawna ogromne nadzieje wiązano z technologiami wodorowymi, jednak ich implementacja przebiega dość wolno, choćby z uwagi na bardzo wysokie koszty. Obecnie najlepszą drogą ku dekarbonizacji kolei wydaje się więc powrót do realizacji projektów elektryfikacyjnych na dużą skalę.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.